کشف پروتئینی که می تواند منجر به ابداع درمانهایی جدید برای ترمیم زخم های افراد مبتلا به دیابت شود

23 آوریل 2018- محققان آمریکایی موفق به شناسایی پروتئین خاصی شدند که می تواند بر زخمهای ناحیه ی پا در افراد مبتلا به دیابت تاثیر گذارد. محققان می گویند: پروتئین ترومبوسپوندین 2(TSP2) می تواند برای بهبود زخم های پا و کمک به بهبود زخم، هدف قرار گیرد.
پروتئین TSP2بخش جدایی ناپذیری از ماتریس خارج سلولی است، که مانند داربست در توسعه ی سلول ها عمل می کند. این پروتئیندر چگونگی رشد سلول ها دخیل است و تحقیقات نشان می دهد که این پروتئین عاملی است که بر میزان بهبود زخم ها تأثیر می گذارد.
پژوهشگر ارشد این تحقیق  Britta Kunkemoeller، دانشجوی دکترا در دانشگاه Yaleو همکارانش دریافتند کهمقدار TSP2در زخم های بیماران مبتلا به دیابت و همچنین در مدل های حیوانی دیابت افزایش می یابد.
دانشمندان برای بررسی تاثیر  TSP2 دره تأخیر انداختن ترمیم زخم های دیابتی، از طریق دستکاری ژنتیک این پروتئین را از یک موش مدل دیابت حذف کرده و مشاهده نمودند که حذف این پروتئین ترمیم زخم را بهبود می بخشد. علاوه بر این، زخم ها سریع تر و جامع تر از زخمهای مدل های موش دارایTSP2  ، ترمیم می شوند.
محققان عوامل موثر در تولیدTSP2 را نیز مورد بررسی قرار داده و دریافتند هنگامی که غلظت قند خون بالاتر می رود، تولیدTSP2 افزایش می یابد، این موضوع با افزایش غلظت این پروتئین در افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، مطابقت دارد.Kunkemoeller  گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد کهTSP2 می تواند هدفی برای یک درمان خاص برای زخم های دیابتیک باشد.در حال حاضر آزمایشگاه ما در حال توسعه ی بیومتریالهای مهندسی شده ی مشتق از ماتریکس خارج سلولی هاست که فاقدTSP2 باشند. برنامه ما این است که از این مواد برای درمان زخم های دیابتی در مدل های موش استفاده کرده و اثربخشی آن ها را ارزیابی کنیم. در تحقیقات آتی بر روی جلوگیری از تولید یا مهار عملکردTSP2 در زخم های دیابتی تحقیق خواهیم نمود.Kunkemoeller  یافته های تحقیقات خود را در نشست ملی انجمن آمریکاییتحقیقات پاتولوژیدر سن دیگو ارائه نمود.
زخم های پا بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 تأثیر می گذارد و تصور می شود که یک نفر از هر ده فرد مبتلا به دیابت در طول زندگی خود این گونه از زخمها را تجربه می کند.
کنترل قند خون و انجام ورزش منظم می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا خطر ابتلا به زخم های پا را در خود کاهش دهند.اگر دچار دیابت هستید، توصیه می شود روزانه علائم زخم را در پاهای خود چک کنید و حداقل یک بار در سال به یک پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی برای بررسی پاهای خود مراجعه نمایید.
زخم های پا می توانند به سرعت خطرناک شوند و مهم است که هرگونه نشانه ای از آسیب به پا در اسرع وقت به پزشک گزارش شود. آمارها نشان می دهد که حدود 135 قطع عضو مربوط به دیابت در هر هفته در بریتانیا رخ می دهد، اما می توان از اکثر آنها با شناسایی بموقع علائم زخم و مراجعه ی سریع به پزشک و تیم مراقبت های بهداشتی، جلوگیری نمود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/protein-discovery-could-lead-to-wound-healing-treatments-in-people-with-diabetes-99958892.html